Slajder nawigacja

"Learners as Co-creators of Their Own Learning. Chrysi Koundouraki "

Learners as Co-creators of Their Own Learning. Chrysi Koundouraki

Autor rozwija koncepcję współtworzenia uczenia się i aktywnego zaangażowanie uczniów w proces uczenia. Zdaniem autora to podejście przyczynia się do tworzeniu pozytywnego, aspirującego środowiska uczenia się i pomaga uczniom otworzyć się na nową wiedzę. To środowisko przekłada się na lepsze wyniki w nauce (Bovil, 2014), autonomię i samoregulację (Deeley i Bovil, 2017), zwiększoną pewność siebie i motywację (Bergmark i Westman, 2016). Autor opisuje wyniki badania zrealizowanego w ramach realizowanego projektu LECOLE (Learners as Co-creators of Their Own Learning). Celem projektu jest wspieranie zaangażowania studentów w każdy aspekt procesu uczenia się.
Kluczowymi aspektami badania było: samodzielne uczenie się, zaangażowanie, współpraca, informacja zwrotna i podejście interdyscyplinarne. W badaniu główny nacisk kładziono na zbadanie doświadczeń i zrozumienia tego, co nauczyciele sądzą o aktywnym zaangażowaniu w nauczanie/uczenie się, zidentyfikowanie najlepszych praktyk (lub tego, co nauczyciele uważają za dobrą praktykę) oraz potrzeb uczenia się/rozwoju zawodowego nauczycieli. Próba składała się z nauczycieli pracujących z uczniami w wieku 12-19 lat.

Według uzyskanych danych nauczyciele wiedzą, na czym polega aktywne zaangażowanie uczniów i jak można je wdrożyć w szkole. Nadal jednak nauczyciele mają wątpliwości co do potrzeby/przydatności uzgadniania z uczniami wybranych przez nauczyciela metod nauczania, stosowania pracy w parach i grupach jako metody opcjonalnej podczas sprawdzianów oraz zachęcania uczniów do samodzielnego wyszukiwania materiałów do nauki danego tematu. Zdaniem autora przyczyną takiego wahania może być brak doświadczenia w stosowaniu takiego podejścia, ponieważ są one stosowane rzadko lub po prostu znane tylko teoretycznie.
Uczestnicy wskazali na praktyki aktywnego zaangażowania uczniów, które stosują. Większość wskazała na: częste udzielanie indywidualnych odpowiedzi na pytania każdego ucznia, informacje zwrotne na temat procesu uczenia się i zachęcanie uczniów do analizowania swoich błędów, aby się na nich uczyć.

Nauczyciele ze wszystkich krajów, z wyjątkiem greckich, którzy są bardziej samokrytyczni, wysoko oceniali swoje umiejętności i postawy aktywnego angażowania uczniów. Zdaniem autora dane uzyskane z tego kwestionariusza sugerowałyby, że nauczycielom brakuje odpowiednich umiejętności samooceny i są stosunkowo nieobiektywni. Aby dokładniej ocenić własne percepcje i przekonania nauczycieli, uczestników poproszono o opisanie przynajmniej jednego przykładu z ich praktyki, w jaki sposób skutecznie promowali aktywne zaangażowanie każdego ucznia w proces uczenia się. Niektóre z wymienionych praktyk to: organizowanie zabawnych zajęć promujących współpracę dzieci i uczenie się z pasją, dostosowywanie treści do istniejącej wiedzy i doświadczeń, na przykład łączenie nowych informacji z wydarzeniami i historią lokalnej społeczności oraz dawanie swobody w wyborze zadania lub końcowy produkt zadania opartego na zainteresowaniach uczniów.
Ostatnie pytanie merytoryczne w ankiecie zostało zaprojektowane w celu określenia potrzeb rozwoju zawodowego nauczycieli. W różnych krajach nauczyciele są zainteresowani większymi możliwościami obserwowania lekcji prowadzonych przez innych kolegów, dzielenia się doświadczeniami na ich temat


Anuluj
Newsletter
Wstecz
Obraz
Teacher 4.0. Katarzyna Rak
29 września, 2022
Dalej
Obraz
Cognitive Load and Virtual Learning Environments. Margie Meacham
29 września, 2022