Branżowe „Know-How”

ARTYKUŁY

Branżowe "Know-How"

Specjalnie dla Was uruchamiamy nowy „cykl wydawniczy” - zbiór publikacji branżowych, w których regularnie będą się pojawiać interesujące informacje i spostrzeżenia na temat sektora. Monitorujemy trendy, badania, odkrycia naukowe, publikacje i wydarzenia dotyczące rozwoju rynku edukacji – w Polsce, UE i na całym świecie. Nasi eksperci przygotowują omówienia ciekawych opracowań z Polski i świata dotyczących spraw istotnych dla sektora, wybierając z nich najbardziej istotne informacje lub argumentując lekturę jeśli uznają, że warto żebyście je poznali w całości.

Materiały będą sukcesywnie udostępniane - 1/tydzień w formie krótkich tekstów. Seria będzie nosić tytuł Branżowe Know How. Zachęcamy do lektury oraz dzielenia się materiałami z innymi, na pewno każdy znajdzie nich coś interesującego dla siebie.
  • The Dawn of Metaverse Learning. Anders Gronstedt
    Czy nowoczesne technologie zrewolucjonizują a może już zrewolucjonizowały sferę edukacji? Jakie miejsce w uczeniu się zajmą trójwymiarowe symulacje, materiały 3d, metawers? Czy staną się dla uczniów tym czym są symulatory lotów dla pilotów? Prezentujemy artykuł Andersa Gronstedt The Down of Metaverse Learning.
  • DEI Dialogues Eclipse Lectures. Maria Morukian
    Budowanie kultury organizacyjnej opartej na akceptacji różnorodności, poszanowaniu dla inności, równości i włączeniu jest wyzwaniem, które coraz mocniej dotyka wiele przedsiębiorstw. Z cyklu Branżowe Know How zapraszamy do streszczenia artykułu, który opisuje wartości jakie niesie za sobą odpowiednio przeprowadzony warsztat DEI.
  • Debunk the Pseudoscience in Training Content. Abigail Cooke
    W cyklu Branżowe Know How, w artykule Debunk the Pseudoscience in Training Content, zwracamy uwagę na odpowiedzialność trenerów za prezentowane teorie i dane. W poczuciu odpowiedzialności za uczestników szkoleń oraz przekazywaną wiedzę warto zadać sobie trud sprawdzenia źródeł danych, którymi się posługujemy. Pozwala to uniknąć sytuacji, w której moglibyśmy powielać błędne, choć atrakcyjnie obudowane teorie i dane.
  • Can Hybrid Training Work? Robert Kienzle
    Zajęcia hybrydowe mogą być atrakcyjne dla uczestników szkoleń, gdyż każdy może wybrać formę, która mu bardziej odpowiada – stacjonarną lub zdalną. Jednak dla trenera prowadzącego jest to wyzwanie – zarówno na płaszczyźnie merytorycznego i technicznego przygotowania zajęć.
  • Cognitive Load and Virtual Learning Environments. Margie Meacham
    Jakie zagrożenia w kontekście teorii Swellera niosą za sobą zajęcia zdalne? Jak uniknąć obciążenia poznawczego w trakcie zajęć realizowanych w środowisku cyfrowym? Odpowiedzi na te pytania dostarcza artykuł Cognitive Load and Virtual Learning Environments autorstwa Margie Meacham.
  • Learners as Co-creators of Their Own Learning. Chrysi Koundouraki
    Chociaż koncepcja angażowania uczniów w proces nauczania spotyka się z powszechną akceptacją środowiska nauczycielskiego to jednak międzynarodowe badania przeprowadzone przez Chrysi Koundouraki pokazują, że bardzo niewielu edukatorów wdraża ją w swoją pracę. Zapraszamy do lektury streszczenia artykułu, który próbuje wskazać na przyczyny tego stanu rzeczy.
  • Teacher 4.0. Katarzyna Rak
    Edukacja dopasowana do czasu, w którym istnieje to dziś Edukacja 4.0. Odpowiada na potrzeby społeczeństwa, które funkcjonuje w erze cyfrowej. W nowym paradygmacie zawiera się też nowe podejście do roli nauczyciela – którą w swoim artykule Teacher 4.0. opisuje Katarzyna Rak.
  • Leading and Coaching a Traumatized Team. Heather Marasse
    Połączenie coachingu biznesowego z psychoterapią jest nowością, która pojawiła się w zakresie usług rozwojowych w czasie pandemii i wynika z oczekiwań liderów, którzy w trudnych czasach borykają się często z nadmiernym stresem, który wpływa na ich odporność psychiczną. Trener nie zastępuje oczywiście terapeuty, ale w ograniczonym zakresie, w określonych przypadkach może wdrażać podejście terapeutyczne we wspieraniu swoich klientów.
  • Assessments Through the Learning Process. Question mark
    Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem artykułu Assessments Through the Learning Process. Question mark (Oceny w procesie uczenia się. Znak zapytania). Jak wskazują autorzy oceny to nie tylko sposób na weryfikację wiedzy, ale narzędzie, dzięki któremu można ulepszyć jakość procesu uczenia. Z ocen można uzyskać cenne informacje, które posłużą do stworzenia odpowiednich materiałów edukacyjnych oraz pozwolą właściwie przygotować proces rozwojowy.
  • Montessori Method in Teaching 2nd Language to Adults
    Znajomość języków obcych jest obecnie bardzo ważna w budowaniu ścieżki kariery. Dzieci i młodzież często od najmłodszych lat ją kształcą. Jest jednak grupa osób, która dopiero w dorosłości uzupełniają wiedzę i umiejętności z tego zakresu. Dla nich powstał projekt opisujący zasady i działania w nauczaniu języka obcego metodą Montessori, do którego sięgać mogą nauczyciele z całego świata chcący nauczać tą metodą.
  • IDEA project – Interactive toolset supporting Development of Educators of Adults’ skills in Boosting Entrepreneurship among NEETs
    Przedsiębiorczość jako złożona kompetencja jest w ostatnim czasie bardzo pożądana – jej kształcenie u młodego pokolenia jest priorytetem. Dlatego też w ramach Projektu IDEA stworzono interaktywny zestaw narzędzi dla edukatorów, dzięki którym będą skuteczniejsi w pracy z młodzieżą.
  • Move to grow- learning trough sport – manual for youth workers
    W cyku Branżowe know how zachęcamy do sięgnięcia po podręcznik dla edukatorów młodzieży, który powstał w ramach projektu „Move to grow”. To cenne wskazówka jak wspierać w rozwoju młodzież, szczególnie z środowisk zagrożonych wykluczeniem, w oparciu o elementy sportowe.
  • Be Digital _Training Program for the Development of Social Media Competences in the Workplace.
    Jak profesjonalnie korzystać z mediów społecznościowych? Jak wykorzystać je w pracy zawodowej? Czy social media są tylko dla młodych? Program Be Digital pokazuje, że kompetencje w zakresie poruszania się po wirtualnych profilach są też w zasięgu osób po 50 roku życia. Dzięki temu programowi można nauczyć się jak stworzyć własną strategię obecności w mediach społecznościowych.
  • Advancing innovation in Adult Education – Compendium of Innovative Practices: Secondary Credentialing Programs for Adults (Judith Alamprese, I-Fang Cheng, Abt Associates)
    W ranach cyklu Branżowe Know How zapraszamy do zapoznania się z opisem czterech innowacyjnych praktyk w edukacji dorosłych powstałych w ramach projektu Advancing Innovation. Zastosowana w nich metodologia i narzędzia mogą być inspiracją do wdrożenia niektórych metod na gruncie polskiej edukacji formalnej i pozaformalnej.
  • DROP IN a catalouge of non – formal education methods
    W ramach projektu DROP IN powstał katalog metod edukacyjnych dla nauczycieli zainspirowany narzędziami przeważnie stosowanymi w edukacji pozaformalnej. Kluczem do zwiększenia efektywności nauczania jest wg autorów wzmocnienie zdolności nauczycieli do stymulowania aktywnego zaangażowania i utrzymania trwałej motywacji do nauki uczniów. W cyklu Branżowe Know How prezentujemy opis Katalogu.
  • WECAN PRACTITIONER GUIDE
    W ramach projektu WECAN (Women's Entrepreneurship CoAches training) powstały metodologia nauczania oraz autorski program rozwojowy w wersji on-line. Ich celem jest rozwijanie podstawowych i przekrojowych umiejętności w zakresie przedsiębiorczości, promowanie niekonwencjonalnych i nieformalnych form uczenia się, aby budować pewność siebie, łamać bariery i wzmacniać dorosłe kobiety pozostające bez zatrudnienia.
  • More Education for Tolerant Europe
    Projekt METE wspiera edukatorów dorosłych w poprawie kultury tolerancji i poszanowania różnorodności w grupach ich uczniów. Cele szczegółowe w tym zakresie to: udoskonalenie i wzbogacenie narzędzi nauczania w kształceniu dorosłych dla trenerów i personelu pracującego z dorosłymi, promowanie wolontariatu na rzecz obywatelstwa włączającego zbudowanego na podstawie podejścia międzykulturowego.
  • ACT45. Guidelines for employers and trainers in companies
    Celem projektu ACT45 było stworzenie lokalnych ekosystemów, które zachęcają niskowykwalifikowanych bezrobotnych w wieku powyżej 45 lat do rozwoju zawodowego. W ramach Erasmus+ stworzono strategię motywowania i angażowania osób zagrożonych wykluczeniem do udziału w szkoleniach i podnoszenia kompetencji. Opracowano założenia szkoleniowe dla edukatorów oraz system włączania lokalnych pracodawców w działania zmierzające do aktywizacji zawodowej wykluczonych.
  • Free Training of Trainers Online Course – VET UP
    Jesteś trenerem/nauczycielem kształcenia zawodowego? W ramach jednego z projektów Erasmus+ powstał kurs dla edukatorów wzmacniających ich umiejętności kształcenia u swoich uczniów 4 kompetencji kluczowych: Planowanie i priorytety, umiejętności komunikacyjne, praca zespołowa i adaptacja do zmian. Sprawdź czy jest to propozycja dla Ciebie.
  • VETUP. Deliverable 3.4.2 Analysis of the results of the survey on key competences
    Kształcenie i szkolenie zawodowe (VET) ma bardzo ważną rolę w zaspokajaniu ekonomicznych i społecznych potrzeb współczesnego społeczeństwa. W ramach jednego z projektów Erasmus+ zdiagnozowano kompetencje kluczowe (w perspektywie europejskiej) i stworzono ranking najbardziej poszukiwanych kompetencji przez firmy unijne. Celem tego działania było wpieranie rozwoju zdiagnozowanych potrzeb przez środki unijne.
  • INSPIRER „Synthesis report on the multigenerational workplace culture training needs”
    Raport o potrzebach szkoleniowych związanych z różnicami wiekowymi w wielopokoleniowych kulturach pracy przede wszystkim dotyczy działów HR, ale pośrednio dotyka całych organizacji. Wśród kompetencji, które jest potrzeba rozwijać są: umiejętność identyfikowania potencjału każdego pokolenia, umiejętność komunikowania się z osobami w określonym wieku, sposoby zapewnienia transferu wiedzy między pracownikami.
  • Difficult Virtual Learner Conduct Begone. Marc Ratcliffe
    W artykule Difficult Virtual Learner Conduct Begone autorstwa Marca Ratcliffe’a znaleźć można cenne wskazówki jak utrzymywać uważność uczestników szkoleń zdalnych – w zależności od typu roli jaką osoby te przyjmują w czasie zajęć. Planowanie wirtualnego szkolenia w oparciu o profile odbiorców, korzystanie ze stabilnej technologii, planowanie udziału i udzielanie jasnych instrukcji pomoże stworzyć przyjazne środowisko dla technofobów, którzy odczuwają fundamentalny strach i niechęć do technologii. Więcej o rolach przyjmowanych przez uczestników szkoleń zdalnych oraz sposobów na budowanie u nich zaangażowania w kolejnym artykule z cyklu Branżowe Know How
  • DEPAL (Digital Education and Participatory Adult Learning)
    Projekt DEPAL wykorzystuje założenia edukacji partycypacyjnej kładąc nacisk na doświadczenie, wiedzę i umiejętności, którą do procesu edukacyjnego wnoszą uczestnicy szkoleń. Edukator jest tym, który docenia, i potrafi budować nowe umiejętności na zasobach uczniów. Dzięki takiemu podejściu edukatorzy uczą się budować zaangażowanie uczestników. Jednocześnie projekt, w aktualnie dynamicznie rozwijającym się nurcie, wspiera edukację cyfrową poprzez metodę cyfrowego opowiadania historii (storytellong). Więcej o projekcie
  • Projekt DigitALAD. Cyfrowi edukatorzy dorosłych: przygotowywanie edukatorów dorosłych do cyfrowego świata
    Ramy DigComp to podstawowe narzędzie opracowane przez Unię Europejską (UE) w celu sprostania wyzwaniu transformacji cyfrowej. Zawierają opis kompetencji, które są dziś niezbędne do korzystania z technologii cyfrowych w sposób pewny, krytyczny, oparty na współpracy i kreatywny do wykonywania działań i osiągania celów związanych z pracą, nauką, rozrywką, włączeniem i uczestnictwem w społeczeństwie cyfrowym. Ramy te są obecnie głównym punktem odniesienia w Europie, jeśli chodzi o rozwój i strategiczne planowanie inicjatyw w zakresie kompetencji cyfrowych. Struktura DigComp obejmuje pięć wymiarów: umiejętność korzystania z informacji i danych, komunikacja i współpraca, tworzenie treści cyfrowych, bezpieczeństwo, rozwiązywanie problemów.
  • How To Incorporate Virtual Reality Technology Into Your Training Programs?
    Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek czemu coraz częściej ludzie obecnie sięgają po filmy wideo niż po książki czy artykuły gdy szukają wiedzy lub instrukcji jak coś zrobić? Dlaczego YouTube jest tak popularny, że przeniknęły do niego również edukacyjne treści tak, że stał się centrum nauki dla milionów ludzi na całym świecie? W dzisiejszym tekście z cyklu Branżowe Know How dowiesz się na jakie elementy nagrywanego filmu edukacyjnego zwracać uwagę, by był maksymalnie efektywny.
  • How to 10x the Effectiveness of Your L&D Programs Using Videos? Animaker
    Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek czemu coraz częściej ludzie obecnie sięgają po filmy wideo niż po książki czy artykuły gdy szukają wiedzy lub instrukcji jak coś zrobić? Dlaczego YouTube jest tak popularny, że przeniknęły do niego również edukacyjne treści tak, że stał się centrum nauki dla milionów ludzi na całym świecie? W dzisiejszym tekście z cyklu Branżowe Know How dowiesz się na jakie elementy nagrywanego filmu edukacyjnego zwracać uwagę, by był maksymalnie efektywny.
  • Empowering migrant women through building entrepreneurship skills
    Projekt Empowering migrant women through building entrepreneurship skills (Wzmocnienie pozycji kobiet migrantek poprzez budowanie umiejętności w zakresie przedsiębiorczości) dedykowany jest kobietom emigrantkom, które w ramach projektu otrzymują wsparcie mentoringowe i coachingowe mające rozwijać w nich przedsiębiorczość. W założeniu – wzrost przedsiębiorczości prowadzić będzie do lepszej, szybszej integracji społecznej oraz do większego zaangażowania obywatelskiego w kraju przyjmującym.
  • Italian L2 learners’ educator’s toolkit
    W cyklu Branżowe Know How przedstawiamy podsumowanie projektu Italian L2 learners’ educator’s toolkit, który zawiera zestaw narzędzi związanych ze ścieżkami szkoleniowymi dla osób potrzebujących szkoleń IT i językowych ukierunkowanych jednocześnie na orientację obywatelską i integrację społeczno-zawodową – np. dla imigrantów. Do rąk edukatorów oddano dwa produkty cyfrowe – e-book oraz kurs online.
  • THE WELL-BEING CURRICULUM. DRAMA I TEATR W EDUKACJI.
    Prezentujemy podsumowanie programu edukacyjnego Well-being Curricula pokazującego zastosowanie technik dramy w edukacji – szkolnej, skierowanej do dzieci i młodzieży, w szczególności do pracy z uczniami z trudnościami w wyrażaniu emocji, u których tradycyjne narzędzia edukacyjne nie sprawdzały się.
  • Mind Inclusion toolkit for educators to learn how to promote social inclusion at community level through ICT
    Organizatorzy projektu Erasmus + Mind Inclusion 2.0 opracowali metodykę facylitacji dla edukatorów pracujących z osobami z niepełnosprawnością intelektualną i ich opiekunami. Efekt ich pracy jest bezpłatny, dostępny dla każdego, kto chce rozwijać swoje kompetencje. Podręcznik jest tym cenniejszy, że powstał przy współpracy z osobami z niepełnosprawnościami
  • Wspieranie osób starszych. Przewodnik dla praktyka.
    Partnerstwo na rzecz edukacji dorosłych kieruje do edukatorów i personelu zajmującego się seniorami Przewodnik dla Praktyka, w którym opisywany jest kurs i sposób przygotowania do pracy edukacyjnej z osobami starzejącymi się. Podejmowanie działań skierowanych na budowanie zaangażowania seniorów ma przeciwdziałać wycofywaniu się z życia społecznego i utrzymywać aktywność w każdym wieku. Wiele organizacji pracujących z seniorami we wszelkiego rodzaju systemach edukacji i opieki społecznej potrzebuje modeli, aby stworzyć sprzyjające środowisko wspierające seniorów w pozostawaniu aktywnymi i starzeniu się. Więcej informacji o Przewodniku dla Praktyka
  • Bringing Content Strategy Into the Blend. Phylise Banner
    Zapraszamy do zapoznania się z streszczeniem artykułu Phylise Banner, który skupia się na wskazaniu elementów, które decydują o skutecznym wdrożeniu w organizacji modelu nauczania mieszanego.
  • Teaching Compendium for Entrepreneurship Education in Initial Education
    Przedsiębiorczość jest jedną z tych kompetencji, która jest kluczem do uczenia się przez całe życie. Błędem jest rozumienie jej wąsko - jako umiejętność zakładania firmy. Jest to raczej kompetencja do działania w oparciu o możliwości i pomysły w celu tworzenia wartości dla innych, mocno powiązana z kreatywnością, inicjatywą i innowacyjnością. W rekomendowanym przez nas kompendium stworzonym w ramach projektu Erasmus+ autorzy wskazują jak wprowadzać kształcenie przedsiębiorczości do ścieżki edukacyjnej nauczycieli. Zapraszamy do lektury podsumowania projektu Teaching Compendium for Entrepreneurship Education in Initial Education.
  • Szkolenia na międzykulturowych przewodników
    Zapraszamy do lektury podsumowania projektu INTERCULTURAL GUIDE TRAINING GUIDE w ramach cyklu Branżowe Know How, w którym twórcy projektu opisują ideę kształcenia kompetencji przewodnika turystycznego u mieszkańców wielokulturowych dzielnic i miast ze środowisk migracyjnych i osób wykluczonych. Doświadczenia życiowe i osobista wrażliwość w połączeniu do doskonaleniem i planem na stworzenie szlaków turystycznych i rozwijaniem umiejętności przekazywania wiedzy daje możliwość stworzenia atrakcyjnej propozycji turystycznej – udostępnienia miejsc po których oprowadzają ich mieszkańcy.
  • Badanie: Developing Virtual Managers
    Od 2020 roku – przede wszystkim w związku z pandemią - większość organizacji radykalnie zwiększyła liczbę pracowników pracujących zdalnie, a co za tym idzie – również zarządzanie wirtualne. Pojawiło się nawet określnie „wirtualny menadżer” wskazujące na osoby, które w zespołach którymi zarządzają posiadają pracowników zdalnych. W 2021 roku ATD przeprowadziło badanie mające na celu analizę kompetencji niezbędnych do zarządzania na odległość oraz wskazania działań, ścieżek rozwoju pozwalających na zwiększanie skuteczności wirtualnych menadżerów.
  • Potrzeby Edukatorów w zakresie wsparcia seniorów
    Utrzymywanie aktywnego umysłu jest równie ważne, jak utrzymywanie aktywności fizycznej ciała. W dobie starzejącego się społeczeństwa istnieje pilna potrzeba ustrukturyzowania działań wobec osób starszych w kontekście edukacyjnym, kulturowym i społecznym. Raport Potrzeby Edukatorów w zakresie wsparcia seniorów [Essential needs of educators to support senior] będący częścią projektu Erasmus+ „SENIOR - Elderly Needs Is Our Responsibility”, realizowanego przez konsorcjum pięciu partnerów z Włoch, Rumunii, Hiszpanii i Polski, analizuje potrzeby i wyzwania edukatorów i personelu pracującego z seniorami aby umożliwić integrację modeli i praktyk wdrażanych na poziomie Unii Europejskiej. Zapraszamy do lektury
  • Działania Komisji Europejskiej w edukacji pozaformalnej
    Działania Komisji Europejskiej wytyczają kierunki i pobudzają do działania w zakresie wspierania i rozwijania edukacji pozaformalnej. Zapraszamy obejrzenia wystąpienia Alison Crabb – szefowej Agendy ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.Jakie działania przyniosły skutek? Zapraszamy do lektury podsumowania najlepszych praktyk Zwycięzców GEWA 2022
  • Konkurs 2022 Gallup Exceptional Workplace Award
    W konkursie Gallup Exceptional Workplace Award 2022 zostało uhonorowanych 41 organizacji, które wykorzystały swoją kulturę organizacyjną, aby przetrwać kolejny nieprzewidywalny rok. Wyzwania, z jakimi zmagały się organizacje w zeszłym roku, przypominały te z 2020 r., ale z nowymi, złożonymi warstwami, z którymi musieli zmierzyć się liderzy. Przedłużająca się pandemia oznaczała, że menedżerowie z konieczności kierowali zespołami hybrydowymi. Musieli odnaleźć sposoby, by budować zaangażowanie pracowników i osiągać cele biznesowe pomimo przeszkód. Jakie działania przyniosły skutek? Zapraszamy do lektury podsumowania najlepszych praktyk Zwycięzców GEWA 2022
  • Towards a New Agenda for Adult learning
    Działania Komisji Europejskiej wytyczają kierunki i pobudzają do działania w zakresie wspierania i rozwijania edukacji pozaformalnej. Zapraszamy do lektury streszczenia wystąpienia Alison Crabb – szefowej Agendy ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego. Ambitny cel działań to osiągnięcie wskaźnika, by co najmniej 60% wszystkich dorosłych uczestniczyło w szkoleniach do 2030 roku. Dzisiejszy poziom to uczestnictwo w edukacji pozaformalnej 9,2% dorosłych (w wieku 25-64 lata). Link – do prezentacji Alison - https://basicskills.eu/wp-content/uploads/2021/11/Crabb_Towards-a-New-Agenda-for-Adult-learning_AC_.pdf
  • Erasmus+ Project: Modern Educational Methods
    Jakie innowacje wprowadzać na szkoleniach? Z jakich nowości w zakresie metodyki nauczania korzystać? Te pytania to dziś największe wyzwania dla edukatorów. W ramach cyklu Branżowe Know How zapraszamy do zapoznania się z platformą MEM – Modern Education Method, w ramach której prezentowane są działania szkoleniowe zwiększające kompetencje edukatorów w zakresie metod i narzędzi edukacyjnych. Na stronie Rady prezentujemy opis trzech ciekawych szkoleń – rozwijających krytyczne myślenie, wykorzystanie gier szkoleniowych (Uczenie się przez gry w edukacji autorstwa STANDO LTD) oraz rzeczywistości rozszerzonej (Augmented Reality Into The Classroom).
  • Creativity in the classroom by Vesna Bakota
    Według Vesna Bakoty tempo zmian jakiego obecnie doświadczamy sprawia, że kompetencje takie jak innowacyjność i myślenie abstrakcyjne stały się kluczowe na każdym etapie – edukacji i pracy zawodowej. Rozwijać je można poprzez kreatywność, która powinna być wspierana i kształtowana już w pierwszych etapach edukacji szkolnej. Nauczyciel staje się przewodnikiem i dzięki właściwej mieszance kreatywności i programu nauczania – pomaga uczniom być innowacyjnym i myśleć nieszablonowo. Więcej o zachęcaniu do kreatywności – w naszym cyklu Branżowe Know How
  • Artykuł: „Two, Four, or Eight Hours: How Long Training Should Be During Our New Normal”, Wanda Piῆa-Ramírez, Norma Dávila
    Ile powinno trwać idealne szkolenie? Czy w ogóle czas trwania warsztatu jest istotny, czy jest zmienną, którą należy brać pod uwagę? Przez wiele lat najpopularniejszy był pogląd, że najskuteczniejsze są szkolenia długie – dwudniowe lub dłuższe, gdyż pozwalają na zbudowanie procesu i wielowymiarowej sytuacji edukacyjnej. Tymczasem czas pandemii również ten element poddał pod wątpliwość. Ograniczenia organizacyjne, epidemiczne, czasowe zmusiły pracodawców do poszukiwania nowych rozwiązań, ale również pokazały, że krótsze formy doskonalenia mają pewne przewagi nad dłuższymi. Należy je tylko inaczej zaplanować oraz postawić przed nimi adekwatne cele. Więcej na ten temat – w artykule Two, Four, or Eight Hours: How Long Training Should Be During Our New Normal”
  • Artykuł: „Employee Training KPIs You Should Track for Learning Evaluation”, Designing Digitally
    Pandemia przebudowała w ciągu ostatnich dwóch lat strukturę wykorzystywanych form dydaktycznych na rynku szkoleniowym. Formy zdalne i e-learningowe chociaż obecne w edukacji są już od wielu lat to obecnie wykorzystuje się je zdecydowanie częściej. Planowanie w rozwoju pracowników form online stało się powszechne i przyniosło firmom wiele korzyści, jednak kluczowe staje się pytanie o skuteczność tej formy doskonalenia. W kolejnym artykule w naszym cyklu Branżowe Know How Employee Training KPIs You Should Track for Learning Evaluation autorzy prezentują KPI – czyli kluczowe wskaźniki efektywności służące do ewaluacji kursów e-learningowych. Są wśród nich: pomiary jak procent ukończenia kursu czy wyniki z testów pośrednich i końcowych, pomiar satysfakcji, procent uczestnictwa w kursie. Dzięki ich zastosowaniu można znacząco wpłynąć na jakość stosowanych szkoleń – wybrać najlepsze, najskuteczniejsze lub modyfikować użytkowane, tak, by dostosować je do potrzeb pracowników.
  • Lista 15 najlepszych szkoleń dla liderów biznesu według LinkedIn
    Zapraszamy do lektury streszczenia artykułu Johnnego Wood o najpopularniejszych w ostatnim czasie szkoleniach wg Linkedln. Już pierwsza pozycja Obecność kadry kierowniczej w rozmowach wideokonferencyjnych jest znacząca, bo pokazuje jakie nowe kompetencje są obecnie potrzebne liderom. Budowanie relacji, autorytetu i inspirowanie w warunkach pracy zdalnej wymaga innych umiejętności niż dotychczas. Lista może stać się inspiracją do zaplanowania własnego rozwoju i analizy własnych potrzeb edukacyjnych.
  • Artykuł: „eLearning Benefits and Tips from Industry Experts”, Designing Digitally
    Narzędzia zdalne i e-learning w okresie pandemii umożliwiły sprawne funkcjonowanie wielu firm. Koordynowanie pracy, komunikacja pomiędzy pracownikami i działami, etapy wdrożenia pracownika lub nowych produktów oparto o narzędzia cyfrowe. Wiele z nich zostanie z nami na zawsze, warto więc posłuchać ekspertów na jakie elementy w wykorzystaniu platform e-learningowych trzeba zwrócić uwagę, żeby były skuteczne i chętnie używane przez pracowników. W artykule eLearning Benefits and Tips from Industry Experts odnajdziemy wskazówki w jaki sposób nauka online może pomóc w rozwoju pracownika i firmy.
  • Raport „Effective Trainers. Traditional and Virtual Classroom Success”, ATD Reaserch, September 2020
    Zapraszamy do lektury podsumowania raportu ATD Reaserch Effective Trainers. Traditional and Virtual Classroom Success. Badanie, w którym respondentami byli menadżerowie dużych firm zatrudniających trenerów wewnętrznych, analizuje korelację między podejmowanymi działaniami szkoleniowymi i rozwojowymi a wynikami osiąganymi przez przedsiębiorstwa. Analizie poddano z jednej strony zatrudnienie i rozwój trenerów, z drugiej zaś – sposób organizacji pracy trenerów, wykorzystanie metod tradycyjnych i cyfrowych w edukacji pracowników.
  • Artykuł: „Division of Labor”, Kassy LaBorie
    Trudno uwierzyć, by był wśród edukatorów w ostatnim roku był ktoś, komu w trakcie szkoleń zdalnych nie zawiesił się Internet, platforma nie odmówiła posłuszeństwa (...) W rezultacie trzeba się było później zmierzyć z niezadowoleniem tych, którzy do szkolenia byli gotowi na czas...
  • Artykuł: „Upskilling and Reskilling for the future of work”, Declan Fox
    Podnoszenie umiejętności: budowanie zaufania w niepewnym świecie. Punktem wyjścia badania jest przekonanie, że transformacja cyfrowa i warunki biznesowe zmuszają każdego do ciągłego doskonalenia, a często też do przekwalifikowywania się...
  • „Three Key Steps Towards a Transformational Culture of Learning”, The edX Bisiness Team & Daniel Mark Adsit
    e-learningi nie zawsze spełniają oczekiwania, a uzyskiwanie dzięki nim efekty nie są satysfakcjonujące. Powody takiego stanu rzeczy oraz sposoby na rozwiązanie problemu wskazują autorzy artykułu "Three Key Steps Towards a Transformational Culture of Learning”
  • „5 steps to effective online presentations”, ATD
    Formy zdalne na stałe zadomowiły się już w polskiej rzeczywistości edukacyjnej. W pandemii, w czasie, gdy wiele ze szkoleń stacjonarnych było odwołanych i przesuwanych na czasy późniejsze i bezpieczniejsze, stały się formą utrzymania kontaktu z Klientami, elementem dostarczania treści edukacyjnych i budowania nowych schematów uczenia się. W dzisiejszym tekście będącym podsumowaniem wystąpienia na konferencji ATD „5 steps to effective online presentations”, znajdą Państwo wskazówki na temat przygotowania i realizacji webinarów – szczególnie potrzebne dla osób, które jeszcze w swej edukacyjnej działalności nie sięgnęły po ten środek komunikacji.
  • Kluczowe wnioski z konferencji ATD (2020)
    Pierwsza wirtualna konferencja Association for Talent Development – ATD to wiele informacji przydatnych do analizowania środowiska edukacji pozaformalnej. Wnikliwi badacze obserwują i opisują zmiany jakich doświadczamy, diagnozują zarysowujące się trendy. Specjalnie dla Państwa przygotowaliśmy zestawienie najważniejszych wniosków z Konferencji ATD, które podsumowują zmiany w skali makro (zmiana sposobu myślenia o edukacji, paradygmatu na którym opiera się LLL) i mikro (wypunktowanie nowych, bardziej dominujących ról, jakie obecnie przyjmuje edukator). Zapraszamy do lektury.
  • Artykuł: „Use a Microadaptive Learning Strategy to Enhance Group Coaching Effectiveness”, Dr Jiani Wu
    Z cyku Branżowe Know How zachęcamy do przyjrzenia się metodzie projektowania mikro-adaptacyjnego uczenia się umożliwiającego personalizację dowolnego szkolenia grupowego, a dzięki temu podniesienie efektywności warsztatu. W artykule „link” projektowanie mikroadaptacyjne zostało ujęte w czterech krokach. Pierwszy – analiza uczestników pozwala poznać ich motywację, poziom wiedzy oraz preferencje co do sposobu uczenia się. Drugi – to planowanie hierarchii mikro-zadań i celów mikroelerningu. Trzeci – wykorzystanie mechanizmu gier społecznościowych, które pokazują w jaki sposób można skutecznie budować zaangażowanie w uczenie się. Czwarty – feedbeck w postaci mini quizów, dzięki czemu w przystępny, natychmiastowy i angażujący sposób zostaje udzielona informacja zwrotna.
  • ATD Virtual Conference – pierwsza wirtualna konferencja Association for Talent Development
    Doświadczenia ostatniego roku skłaniają do wniosku, że o pandemii i lockdownach szybko nie zapomnimy. Co wydarzyło się w kolejnych miesiącach w branży edukacyjnej, podejściu do uczenia się, projektowania procesów rozwojowych - o tym w podsumowaniu Konferencji ATD Virtual Conference
  • „Jak pandemia zmieniła rozwój menadżerów?”
    Zapraszamy Państwa do lektury artykułu poświęconego tematowi: Jak pandemia zmieniła rozwój menadżerów? Tony Anticole w swoim artykule „How the Pandemic is reshaping menager development” wskazuje, że zmiany jakich doświadczamy obecnie w zakresie edukacji pozaformalnej nie są skutkiem pandemii, ale doświadczenie lockdownu znacząco przyspieszyło przemiany, które mogłyby trwać lata albo nawet dekady.
  • Vocational education and training in Europe, 1995-2035
    W ramach cyklu Branżowe Know How zapraszamy Państwa do lektury raportu poświęconego edukacji zawodowej – Vocational education and training wn Europe. W dokumencie opisano przemiany jakie dokonywały się w ostatnich dwóch dekadach w kształceniu zawodowym w Europie próbując jednocześnie przewidzieć jak może wyglądać jej przyszłość w systemie oświaty formalnej i nieformalnej. Autorzy raportu zauważają, że liczba oferowanych kwalifikacji w ramach edukacji zawodowej stale maleje, a edukacja koncentruje się na szerszym wymiarze pracy co prowadzi do zacierania się granic między edukacją zawodową a ogólnokształcącą. Obecnie mamy do czynienia z trzema trendami w kształceniu zawodowym: • Przesunięcie w kierunku efektów uczenia się • Zwiększenie elementów programu nauczania opartych na praktyce • Wzrost oferty edukacji zawodowej na wyższych poziomach EQF (5-8)
  • „State of the Global Workplace: 2021 Report”
    Zaangażowanie w odwrocie Instytut Gallupa, znany najbardziej z światowego badania krajów pod względem szczęśliwości stworzył raport, w którym przedstawił wpływ pandemii w 2020 roku na zaangażowanie w pracowników w pracę. Zgodnie z przewidywaniami okazało się, że blisko połowa respondentów stwierdziła, że COVID znacząco wpłynął na ich życie, w tym również aktywność zawodową. Bardziej niż w poprzednich latach pracownicy doświadczali negatywnych emocji i stresu. W rezultacie wg Gallupa w swoją pracę w 2020 roku zaangażowanych było 20% pracowników firm. Wskaźnik ten po 10 latach wzrostów (od 12% w 2009 roku do 22% w 2019 roku) obniżył się o 2 punkty procentowe. Dla branży usług rozwojowych wyniki te mogą oznaczać wyzwanie w realizacji zajęć dla nisko i średnio zaangażowanych pracowników, zwłaszcza w kontekście edukacji realizowanej zdalnie.
  • „Adult Learning in Denmark”
    Dostępność edukacji w każdym wieku zaprząta uwagę również edukatorów w Danii. Raport przygotowany przez EPALE opisuje wyjątkowość duńskiego systemu, który integruje system edukacji formalnej (dla dzieci i młodzieży) z nieformalną (dla dorosłych). Zaglądając do raportu można odnaleźć programy kształcenia i szkolenia dorosłych prowadzące do uzyskania konkretnych kwalifikacji oraz kompetencji. Co ciekawe – wszystkie autoryzowane programy są finansowane ze środków publicznych.
  • „Boosting the digital transition through lifelong learning”
    Skandynawskie spojrzenie na transformację cyfrową Wg raportu ANE NORDTEK (Norweskiego Stowarzyszenia Inżynierów) w wyniku kryzysu i zmian w 2020 roku aż 54% pracowników będzie wymagała przekwalifikowania lub uzupełnienia kwalifikacji i kompetencji do 2022 roku. Spowodowane pandemią zmiany zauważalne są w potrzebach kompetencyjnych na rynku pracy oraz zmianach społecznych. Ich ważnym elementem jest potrzeba zwiększenia umiejętności cyfrowych i przywódczych. Skandynawski Raport określa możliwe sposoby w jaki uniwersytety, przemysł i edukatorzy mogą wspierać transformację cyfrową wzmacniając ideę uczenia się przez całe życie. Za kluczową kwestię wskazuje współpracę między firmami a uniwersytetami i organizacjami edukacyjnymi oraz zapewnienie dostępności kursów (elastyczne, zdalne formy) podczas Covid 19.
  • Curriculum globALE competency framework for adult educators
    W ramach cyklu Branżowe Know How zapraszamy do lektury podsumowania raportu Curriculum globALE competency framework for adult educators, który porusza kwestię profesjonalizacji uczenia się i edukacji dorosłych przez określenie kluczowych kompetencji jakie powinny posiadać osoby odpowiedziane za uczenie się osób dorosłych. W publikacji punktem wyjścia do określenia ścieżki rozwoju edukatorów jest teza, że mimo rosnącej popularności i wzrostu świadomości konieczności kształcenia przez całe życie wciąż brakuje wykwalifikowanych edukatorów dorosłych. Tym bardziej, że ich rola jest wielowymiarowa – są przewodnikami, coachami, facylitatorami, moderatorami, doradcami, ekspertami, motywatorami. Tak szerokie spektrum ról implikuje różnice w postrzeganiu wymagań kompetencyjnych - Curriculum globALE integruje podstawowe cechy trzech ról: (1) dostarczanie wiedzy i rozwijanie kompetencji (nauczyciele jako eksperci i instruktorzy); (2) wspieranie i ułatwianie procesów uczenia się (nauczyciele jako trenerzy i facylitatorzy); oraz (3) wspieranie rozwoju osobistego, wzmacnianie uczestników i motywowanie ich do uczenia się przez całe życie (nauczyciele jako przewodnicy i motywatorzy).
  • Rynek pracy a pandemia
    Polski rynek pracy był jedną z wielu dziedzin, które mocno odczuły zmiany wywołane pandemią. Pracodawcy nawet jeśli nie zwalniali to ograniczali zatrudnienie, nie planowali tworzyć nowych miejsc pracy. Niepewność „gospodarczego jutra” w widoczny sposób wpłynęła na zmiany w rynku pracy w Polsce. Osobom zainteresowanym jak wygląda popyt na pracowników w Polsce po półtorarocznej obecności COVID-19 polecamy monitoring firmy Grant Thornton. Badanie bazuje na analizie ilościowej ofert pracy w 50 największych portali rekrutacyjnych oraz analizie jakościowej 1000 ofert opublikowanych na Pracuj.pl oraz OLX.pl Najważniejszym wnioskiem pozwalającym z optymizmem patrzeć w przyszłość jest to, że Liczba ofert pracy czwarty miesiąc z rzędu jest wyższa niż w analogicznym okresie 2019 roku. To pokazuje, że rynek pracy z nadwyżką odrobił straty wywołane walką z koronawirusem.
  • Contradictions of corporate training 2021
    Jakie zmiany w funkcjonowaniu rynku usług rozwojowych zapoczątkował rok 2020? Jak zmienił się charakter kształcenia i doskonalenia w firmach w obliczu pandemii? W jakim kierunku zmierza doskonalenie pracowników przez pryzmat funduszy na szkolenia, ich form, częstotliwości? Jak zachodzące zmiany postrzegają uczestnicy? Na te pytania sektor usług rozwojowych – trenerzy i właściciele firm - odpowiadają sobie od wielu miesięcy obserwując i reagując na zachowania swoich Klientów. Zachęcamy po sięgnięcie do raportu Contradictions of corporate training 2021 lub naszego podsumowania tejże publikacji, aby porównać swoje wnioski z wynikami badań zrealizowanych z udziałem tysiąca specjalistów z działów HR oraz ponad pięciuset pracowników z organizacji z całego świata.
  • Skills for jobs lifelong learning for opportunity and growth
    Jak to robią w Wielkiej Brytanii? Jakość edukacji pozaformalnej jest przedmiotem nieustającej dyskusji nie tylko w Polsce. Pytania o to jak rozwijać i wzmacniać trend kształcenia i rozwijania się przez całe życie oraz uczynić go wartościową i cenną alternatywą dla kształcenia formalnego zadaje sobie również administracja naszych sąsiadów – Departament Edukacji Wielkiej Brytanii. W raporcie Skills for jobs lifelong learning for opportunity and growth zdiagnozowane zostały kluczowe obszary kształcenia ustawicznego i wskazane działania, które powinny być w nich realizowane.
  • „PRZYSZŁOŚĆ EDUKACJI. SCENARIUSZE 2046”
    Cykl Branżowe Know How zaczynamy z rodzimego podwórka - od prezentacji najważniejszych zagadnień raportu z badań Przyszłość Edukacji. Scenariusze Edukacji 2046 opracowanego przez infuture.institute we współpracy z Collegium da Vinci. Część z Państwa go zna, ale jest na tyle ciekawy, że postanowiliśmy od niego zacząć nowy cykl. Twórcy badania podjęli próbę odpowiedzi na pytanie jak powinna wyglądać/jak może wyglądać edukacja za 25 lat. Zaprezentowano 10 czynników, które będą miały decydujący wpływ na przyszłość edukacji, m.in. innowacyjność, kultura nanosekundy, klimatocentryzm czy technologiczne tsunami.


POWER (1)

Projekt Rada ds. Kompetencji Sektora Usług Rozwojowych UDA-POWR.02.12.00.00-00-SR17/18 współfinansowany przez Unię Europejską
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) 2014-2020.

Newsletter
Skip to content