VETUP. Deliverable 3.4.2 "Analysis of the results of the survey on key competences"
Analiza wyników ankiety dotyczącej kompetencji kluczowych
Projekt jest współfinansowany przez program Unii Europejskiej Erasmus+. Projekt ma na celu zwiększenie możliwości oferowanych przez VET (Kształcenie i szkolenie zawodowe) w zaspokajaniu ekonomicznych i społecznych potrzeb dzisiejszego społeczeństwa, a także potrzeb przyszłości, poprzez stworzenie partnerstwa. Każdy z członków partnerstwa odgrywa inną rolę w systemie VET i pochodzi z kraju, w którym sytuacja VET jest szczególna. Główną ideą projektu było wykorzystanie bogatej różnorodności wielu punktów widzenia partnerów poprzez dzielenie się pomysłami i najlepszymi praktykami w celu poprawy jakości i efektywności kształcenia i szkolenia zawodowego. Projekt miał również na celu stworzenie znormalizowanych metod i narzędzi do rozpowszechniania, promocji i oceny jakości VET w celu pracy we wspólnych ramach w przyszłości, aby organizacja VET była prostsza i bardziej atrakcyjna.
W projekcie wykorzystano wyniki badań przeprowadzonych przez Cedefop, który na podstawie analizy internetowych ogłoszeń o pracę, wyłonił listę kompetencji najbardziej poszukiwanych przez firmy unijne w 2019.
Na podstawie własnych badań i analiz w ramach konsorcjum projektu stworzono ranking kompetencji na potrzeby projektowanych szkoleń:
1. Planowanie, organizacja i ustalanie priorytetów pracy.
2. Umiejętności komunikacyjne.
3. Praca zespołowa.
4. Adaptacja do zmian.
Oraz ranking kompetencji według ogólnych wyników badań firm przeprowadzonych w Bułgarii, Francji i Hiszpanii:
1. Praca zespołowa.
2. Podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów.
3. Planowanie, organizacja i ustalanie priorytetów pracy.
4. Umiejętności komunikacyjne.
5. Adaptacja do zmian.
Wyłonienie kluczowych kompetencji miało pozwolić na skupienie się na wybranych kompetencjach i zwiększyć ogólną wartość oferty VET partnerów / ich sieci VETup, dzięki temu, że będzie bardziej dokładna, realistyczna, dostosowana do potrzeb rynku pracy.