MODUŁ 0
Moduł wprowadzający służy jako spotkanie organizatorów, prowadzących i uczestników w celu wdrożenia programu Curriculum globALE. Celem tego modułu wprowadzającego jest stworzenie solidnych podstaw do pomyślnego wdrożenia i/lub zakończenia programu rozwojowego. Sesja służy zawarciu kontraktu na uczenie się i zawiera takie elementy jak celach, informacja o strukturze i zakresie CG, o prowadzących , zasadach pracy.
MODUŁ 1 – Podstawy uczenia się dorosłych
Osoby, które ukończą ten moduł będą znały i rozumiały specyfikę uczenia się dorosłych oraz jego znaczenie w kontekście społecznym.
Efekty uczenia się - uczestnik:
• rozumie uczenie się dorosłych jako obszar praktyki, polityki, badań naukowych, dziedziny kształtowanej przez różne filozofie w edukacji, rozumienie ludzkiej natury i zasady etyczne;
• jest świadomy, że różnorodne praktyki wsparcia uczenia się dorosłych są rozwijane w związku z kontekstem: społecznym, ekonomicznym, geograficznym, politycznym, kulturowym i środowiskowym;
• zna kluczowe terminy i pojęcia w dziedzinie edukacji dorosłych. Rozróżnia formalne, pozaformalne i nieformalne uczenie się, ich znaczenie i wzajemne powiązania;
• rozpoznaje różne formy organizowania edukacji dorosłych wraz z różnymi miejscami, obszarami i podsektorami uczenia się i edukacji dorosłych,
• zna główne funkcje i korzyści płynące z uczenia się dorosłych;
• zna podstawowe elementami polityki edukacji dorosłych (w tym warunki finansowania i ramy prawne) oraz powiązania jej z najważniejszymi interesariuszami w swoim kraju lub regionie oraz na poziomie międzynarodowym;
• posiada podstawową wiedzę na temat wydarzeń międzynarodowych, programów o charakterze globalnym, odpowiednich do własnego kontekstu uczenia się i edukacji dorosłych;
• zna rynek edukacji dorosłych, dostawców, programy/oferty i grupy docelowe;
• zna główne aspekty profesjonalizacji w obszarze edukacji dorosłych oraz różne ścieżki kariery i jest w stanie przenalizować i poddać refleksji własną ścieżkę zawodową i rolę jako edukatora dorosłych;
• potrafi krytycznie odnosić się do funkcji i zainteresowań różnych aktorów związanych z uczeniem się i edukacją dorosłych, także w stosunku do istniejących relacji władzy.
MODUŁ 2 – Nauczanie i uczenie się dorosłych
Osoby, które ukończyły ten moduł posiadają wiedzę na temat teorii uczenia się i mogą ją powiązać z własną działalnością dydaktyczną. Znają motywacyjne, psychologiczne i społeczne aspekty uczenia się dorosłych i biorą je pod uwagę przy planowaniu i realizacji swojego nauczania.
Efekty uczenia się - uczestnik:
• zna zasady i kluczowe cechy uczenia się dorosłych w porównaniu z uczeniem się dzieci;
• rozpoznaje, rozumie i zwiększa motywację do uczenia się dorosłych w różnych kontekstach;
• potrafi zidentyfikować bariery w uczeniu się, i jeśli to możliwe, zminimalizować lub wyeliminować je;
• zna różne teorie uczenia się i ich założenia epistemologiczne, główne pojęcia, terminologię i zasady, a także ich implikacje dla procesu uczenia się;
• rozpoznaje rodzaje uczenia się, które odpowiadają różnym treściom, celom i kontekstom edukacyjnym, jednostkom lub grupom docelowym, oraz potrafi zastosować odpowiednie metody nauczania;
• potrafi zastanowić się nad własnym rozumieniem teorii uczenia się dorosłych, własnymi preferencjami dydaktycznymi i wpływem na nie kontekstu kulturowego
• jest świadomy różnych ról trenera i potrafi rozpoznać czynniki, które decydują własnym preferencjach pełnionych ról;
• potrafi zastanowić się nad rolami trenera we własnej praktyce w konkretnym kontekście kulturowym
Osoby, które ukończyły Moduł 3, znają teoretyczne zasady komunikacji i potrafią je zastosować w nauczaniu i pracy edukacyjnej z dorosłymi. Rozumieją również główne teorie dynamiki grupy i potrafią zastosować je do działań związanych z nauczaniem/uczeniem się i dostosować je do cech grupy, aby sterować procesami społecznymi.
MODUŁ 3 – Komunikacja i dynamika grupy w uczeniu się dorosłych
Osoby, które ukończyły ten moduł, znają teoretyczne zasady komunikacji i potrafią je zastosować w pracy dydaktycznej z dorosłymi. Rozumieją główne teorie dynamiki grupy i potrafią zastosować je do działań związanych z nauczaniem/uczeniem się i dostosować je do charakteru grupy, aby zarządzać procesem grupowym.
Efekty uczenia się – uczestnik:
• rozumie naturę i elementy komunikacji oraz znaczenie komunikacji interaktywnej, konstruktywnej i motywującej
• zna zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej i stosuje je w swojej pracy
• może eliminować lub łagodzić bariery i przeszkody w komunikacji i poprzez swój styl komunikacyjny tworzyć pozytywną, wspierającą atmosferę
• charakteryzuje różne style komunikacji i stosuje je w swojej pracy;
• wykorzystuje podstawowe elementy dawania wskazówek i poradnictwa w pracy edukatora wychowawczej;
• potrafi rozpoznawać, analizować, moderować i sterować dynamiką grupy, aby zapewnić
zrównoważone efekty uczenia się;
• potrafi dopasować procesy uczenia się do dynamiki grupy;
• potrafi radzić sobie z problemami i konfliktami, skutecznie postępować i negocjować z „trudnymi” uczestnikami
MODUŁ 4 – Metody w uczeniu się dorosłych
Osoby, które ukończyły ten moduł znają różnorodne metody wsparcia uczenia się i edukacji dorosłych i potrafią je zastosować, aby optymalnie osiągnąć cele optymalne efekty uczenia się z uwzględnieniem grupy docelowej i postawionych wymagań.
Efekty uczenia się – uczestnik:
• jest świadomy znaczenia stosowania adekwatnych metod w nauczaniu dorosłych;
• zna szerokie spektrum metod uczenia się i edukacji dorosłych oraz ich zalety, wady, potencjał i ograniczenia;
• potrafi wybrać dopasowane i adekwatne kulturowo metody;
• potrafi interpretować i analizować różne metody edukacji dorosłych oraz stojące za nimi zasady dydaktyczne;
• potrafi samodzielnie weryfikować i stosować podstawowe metody uczenia się dorosłych;
• potrafi stosować warianty niektórych metod, rozwijając je i dostosowując do konkretnej sytuacji;
• potrafi stosować metody odpowiednie dla danej grupy docelowej, aby osiągnąć zrównoważony sukces uczenia się;
• jest zmotywowany i przygotowany, aby uczyć przez całe życie i pomagać innym w indywidualnym uczeniu się.
MODUŁ 5: Planowanie, organizacja i ewaluacja w uczeniu się i edukacji dorosłych
Osoby, które ukończyły ten moduł są świadome cyklu procesu wsparcia uczenia się i jego pięciu faz (diagnoza potrzeb, opracowanie programu/programu, planowanie i organizacja, wdrażanie/przeprowadzanie i ewaluacja). Rozumieją, w jaki sposób te fazy łączą się w profesjonalny cykl aktywności edukatora dorosłych. Zdają sobie sprawę z różnych metod planowania, organizacji i oceny wsparcia uczenia się i potrafią wybrać i zastosować je odpowiednio do sytuacji, a następnie dokonać krytycznej oceny. Edukatorzy osób dorosłych wykorzystują zdobyte doświadczenia do opracowywania, organizowania, wdrażania, oceny oraz promowania programów ALE oraz do systematycznego doskonalenia własnych programów.
Efekty uczenia się – uczestnik:
• zna fazy profesjonalnego działania w ramach procesu wsparcia uczenia się dorosłych (tzw. cykl szkoleniowy) i swoją w nich rolę, w tym w zakresie diagnozy potrzeb, opracowywania programów, planowania i organizacji zajęć, realizacji i ewaluacji oraz rozumie powiązania pomiędzy nimi;
• jest świadomy różnych metod i narzędzi stosowanych w ramach pięciu faz cyklu kształcenia/szkolenia i może:
a) określić potrzeby i cele edukacyjne, cele treningowe i dotyczące umiejętności;
b) formułować cele i efekty uczenia się zorientowane na kompetencje;
c) stworzyć projekt metodyczno-dydaktyczny do procesów nauczania/uczenia się
d) planować zajęcia uwzględniające odpowiednie warunki ramowe;
e) stale sprawdzać postępy w uczeniu się, oceniać je w przejrzysty sposób i dostosowywać na tej podstawie program i przebieg zajęć zgodnie z podstawowymi zasadami;
• jest świadomy konsekwencji różnych metod i narzędzi oraz ich wykorzystania w zależności od fazy cyklu szkoleniowego i potrafi krytycznie zastanowić się nad ich wyborem i zastosowaniem;
• stale wykorzystuje wnioski z osiągniętych wyników i ewaluacji do doskonalenia swojej pracy
• potrafi opracować i wdrożyć program rozwoju dorosłych w oparciu o ocenę potrzeb w obrębie grupy/organizacji;
• zna podstawy i różne elementy zapewniania jakości.
MODUŁY DODATKOWE (specjalistyczne)
Kompetencje będą definiowane w zależności od tematu modułu. Osoby, które ukończyły jeden lub więcej modułów dodatkowych, zdobędą dogłębną specjalistyczną, merytoryczną i teoretyczną wiedzę dotyczącą co najmniej jednej dziedziny lub obszaru aktywności zawodowej edukatora osób dorosłych.
Efekty uczenia się – uczestnik:
• pogłębia wiedzę i umiejętności nabyte w podstawowych modułach dotyczących określonego tematu lub umiejętności (np. finansowanie ALE, ocena potrzeb, opracowywanie programów nauczania lub różnicowanie metod według wybranych kryteriów);
• dalej rozwija wiedzę i umiejętności nabyte w modułach podstawowych i stosuje je do określonej tematyki (np. nauczanie i uczenie się w programach alfabetyzacji dorosłych, polityka ALE, uczenie się międzypokoleniowe, uczenie się cyfrowe, szkolenie zawodowe lub przekwalifikowanie);
• poszerza swój profil kompetencji poprzez zdobywanie wiedzy i umiejętności dotyczących dziedziny lub obszaru związanego ze swoją działalnością zawodową, ale która nie jest podstawową częścią modułów podstawowych (np. zarządzanie w kształceniu i edukacji dorosłych, rzecznictwo i lobbing w kształceniu i edukacji dorosłych, nauczanie uczenie się w sytuacjach kryzysowych lub praca edukacyjna w kontekście ubóstwa);
• kontynuuje rozwój wiedzy i umiejętności nabytej w ramach podstawowych modułów i stosuje je w stosunku do określonej grupy docelowej (np. uczenie się i kształcenie dorosłych zorientowana na płeć, praca z migrantami i uchodźcami wewnętrznymi (IDP), kształcenie i uczenie się osób starszych i niepełnosprawnych) .
Obecny Curriculum globALE (CG) powstał na bazie:
• istniejących programów tzw. Train the Trainers korzystanie z projektów, badań i edukacji
skompletowanych przez partnerów projektu (UIL, DVV, DIE, ICAE);
• krajowych systemów kwalifikacji oraz standardów dla edukatorów dorosłych;
• ponadnarodowych standardach kompetencji dla edukatorów dorosłych, którzy powstały w ramach innych projektów
• oceny i doświadczeń z pierwszego etapu wdrożenia Curriculum globALE (2014–2019);
• wsadu międzynarodowych ekspertów, którzy byli członkami komitetu sterującego
Uwzględniono również:
Projekt Komisji Europejskiej „Dobry nauczyciel dorosłych w Europie (AGADE)”, 2004–2006 (Jääger i Irons, 2006);
• EPALE (Elektroniczna Platforma Uczenia się Dorosłych w Europie) - Projekt walidacji Psychopedagogicznych Kompetencji Nauczycieli Dorosłych uzyskanych drogą edukacji pozaformalnej i nieformalnej (VINEPAC), 2006-2008 (VINEPAC, 2008);
• Flexi-Path - Elastyczne ścieżki profesjonalizacji dla edukatorów dorosłych między 6 a 7 poziomem EQF (Partnerstwo Flexi-Path, b.d.);
• Program UE „Lifelong Learning Qualified to Teach” (QF2TEACH), 2009–2011 (Bernhardsson i Lattke, 2011);
• Projekt ALPINE (Adult Learning Professions in Europe) w ramach którego opracowano „Kluczowe kompetencje dla profesjonalistów zajmujących się kształceniem dorosłych”.
Ogólnounijne badanie, przeprowadzone przez holenderski instytut „Research voor Beleid” (2010), miało na celu zidentyfikowanie kluczowych wymagań w zakresie kompetencji dla edukatorów dorosłych w Europie i stworzenie odpowiednich ram odniesienia „Kluczowych kompetencji dla specjalistów zajmujących się kształceniem dorosłych”. Ramy odniesienia obejmują cały obszar zawodowy edukacji dorosłych, w tym wszystkie możliwe role i funkcje zawodowe.
Link do badania dostępny tutaj